|
|
درباره آثار هنری هارولد پینتر - نویسنده در سال ۱۹۵۰ اولین اشعارش را منتشرکرد و به خاطر اجراهای شکسپیر مشهور شد. از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۷ با تورهای تأتر سنتی سفر و نقشهای تاریخی و عمدتاً شکسپیر را بازی کرد. در این سالها با نام دیوید بارون (David Baron) بازی میکرد. هارولد پینتر در سال ۱۹۵۷ با نوشتن نمایشنامة اتاق (The Room) که (دپارتمان هنرهای نمایشی دانشگاه بریستول چاپ شد، خود را به عنوان نویسنده تثبیت کرد. اولین نمایشنامهاش، جشن تولد ۱۹۵۷(Birthday Party)، در ۱۹۵۸ در تأتر لیریک لندن به روی صحنه رفت و به دلیل ابعاد افسانهایاش با شکست فاحشی مواجه شد و فقط یک هفته روی صحنه بود. اما بعدها بیشتر از دیگر نمایشنامههایش به روی صحنه رفت. از ابتدای دهه شصت پینتر به عنوان نمایشنامهنویس مشهور شد گرچه هنرپیشگی و کارگردانی تأتر را هم همزمان ادامه میداد. هارولد پینتر نمایندة تأتر بریتانیا در نیمه دوم قرن بیستم است و احتمالاً بیش از هر نمایشنامهنویس زندة دیگری موضوع گزارشهای آکادمیک میباشد. او را به عنوان مبتکر سبک نمایش جدیدی به نام کمدی آزارنده (The Comedy of Menace) میشناسند و نامش، پینترسک(Pintersque)، برای توصیف فضایی خاص به صورت صفت وارد زبان انگلیسی شدهاست. تأتر پینترسک در ابتدا روایتی از تأتر پوچی تلقی میشد اما صحیحتر آن است که به عنوان چیزی منحصربهفرد تلقی شود. همانThe Comedy of Menace که نوعی نمایش روانشناسی است که درآن فاصلههای مشخصی را بگومگوی شخصیتها پر میکنند که ممکن است تجسم ترسهای یکدیگر، احساس ناامنی یا تمایلات جنسی پنهان باشند یا نباشند. این کمدی ژانری است که در آن نویسنده، تسلط و اطاعت پنهان را در پیشپاافتادهترین گفتگوها نشان میدهد. مجموعه آثار پینتر ناهمگن است. تقریباً نمایشهایی که در اوائل کارش نوشته پینترسک است مثل (The Caretaker(۱۹۶۰), Birthday Party, The Homecoming (۱۹۶۵)) که بیش از همه به روی صحنه رفته و در برنامه درسی دپارتمانهای زبان گنجانده شدهاند. پینتر تأتر را به عوامل بنیادیاش بازگرداند: فضای بسته و گفتگوی غیرقابل پیشبینی که در آن آدمها اسیر دست یکدیگرند و از هم پاشیده شدن را بهانه میکنند. با حداقل طرح (plot)، نمایشنامه از کشمکشی نیرومند و قایمموشکبازی بیان ِ متقابل شکل میگیرد. هارولد پینتر میگوید به دنبال دوره اولیه رئالیسم روانشناسی، مرحله دوم را که تغزلیتر بود با نمایشنامههایی از قبیل چشم انداز ۱۹۶۷(Landscape) و سکوت ۱۹۶۸ ادامه دادهاست و بالاخره به مرحله سیاسی رسیدهاست. با کارهایی چون یکی برای جاده ۱۹۸۴ (One for The Road)، زبان کوهستان ۱۹۸۸ (Mountain Language)، نظم نوین جهانی ۱۹۹۱(The New World Order). ولی این تقسیمبندی به صورت دورهای به نظر ساده کردن موضوع میرسد زیرا بعضی نوشتههای پرقدرتش را نادیده گرفتهاست. مثلاً ناکجاآباد ۱۹۷۴ (No Man’s Land). از سال ۱۹۷۴ در کنار نویسندگی فعالیتهایی در زمینه حقوق بشر داشتهاست و اغلب مواضع جنجالی اتخاذ میکند.
:: برچسبها:
پینتر ,
پیک آخر ,
جایزه نوبل ادبیات ,
نوبل ادبیات ,
جایزه نوبل ,
نمایشنامه ,
هارولد پینتر ,
هرولد پینتر ,
شکسپیر ,
تياتر ,
تئاتر ,
نمایش ,
پینترسک ,
the room ,
پیک ,
نمایشنامه پیک آخر ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهريور 1395 |
نظرات ()
|
|
|
|
|