رساله موسیقی خواجه نصیرالدین طوسی
نوشته شده توسط : زپو

 رساله موسیقی خواجه نصیرالدین طوسی


رساله موسیقی خواجه نصیرالدین طوسینویسنده: داود اصفهانیان.
خواجه نصیرالدین طوسی در اکثر علوم متداول آن زمان از جمله فقه، حکمت ، کلام ، منطق ، اخلاق ، طب ، نجوم ، ریاضیات ، ادبیات و فن شعر و موسیقی آثار و تالیفاتی دارد که مورد بررسی قرار گرفته است ، اما چنین به نظر می رسد که آگاهی و آشنایی خواجه به علم و فن موسیقی چندان مورد بررسی قرار نگرفته است به طوری که استاد محقق ، محمد تقی مدرس رضوی در تحقیق ارزشمند احوال و آثار نصیرالدین در این باب چنین می نویسند:
در فهرست نسخ عربی کتب خطی کتابخانه ملی پاریس شماره 2466 رساله کوچکی در موسیقی به نام شیخ طوسی نسبت داده شده است. « فهرست نسخ عربی کتابخانه ملی پاریس ص 436 شماره 2466/2 » ساترن پس از ذکر رساله موسیقی افزوده : « کنز التحف کتاب فارسی که به خواجه نصیرالدین نسبت داده شده است و اگر اثر او باشد ، ترجمه کتاب ، مقاله موسیقی ایشان است و بر طبق روایات ، نصیرالدین مخترع یک نوع فلوتیست به نام « مهتاردودوک » mohtar du duk بوده، نظریات موسیقی خواجه به وسیله بزرگترین شاگردش قطب الدین تکمیل شده است. ( تاریخ موسیقی عربی لندن 1929)
مولف می گوید: مناسب دیدم که رساله موسیقی خواجه را منتشر کنم تا رهگشای باب تفحص در علم و فن موسیقی ایران باشد. خواندن و فهم لغات و اصطلاحات موسیقی آن دوره مستلزم داشتن مهارت و آگاهی بر لغات فنی موسیقی متداول در قرن هفتم هجری زبان عربی می باشد. 

خرید و دانلود  رساله موسیقی خواجه نصیرالدین طوسی






:: برچسب‌ها: رساله موسیقی خواجه نصیرالدین طوسی ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: