آسفالتین
نوشته شده توسط : زپو

 آسفالتین


چکیده

رسوب ترکیبات آسفالتین و واکس در مخازن ایران سالانه مقادیر قابل توجهی بر هزینه های مورد نیاز در بهره برداری از میادین می افزاید . افزایش قابل توجه هزینه های فرآورش و انتقال نفت های آسفالتین از یک سو و کاهش ضریب بازیافت مخازن در اثر انسداد حفره های محیط متخلخل مخزن از سوی دیگر سبب شده تا رسوب آسفالتین و واکس به یکی از مشکلات جدی در فرآیند تولید از مخازن تبدیل شود .

هدف از انجام این مطالعه بررسی مشکلات متعددی است که در اثر رسوب آسفالتین پدید می آید . ماهیت نفت از نظر سبک یا سنگین بودن ، شرایط تولید ، اثر تزریق گاز و ویژگی های نمونه های مورد مطالعه از نظر قدرت حل کنندگی فاز مایع در این مطالعه مد نظر قرار گرفتند . بر اساس نتایج بدست آمده علی رغم روند قابل ملاحظه تشکیل رسوب آسفالتین در نفت های سنگین ، نفت های سبک همانند نفت های فرار ، با پتانسیل رسوب گذاری معین در برخی موارد مقدار نسبی و نرخ رسوب گذاری بالاتری نسبت به نفت های سنگین نشان می دهند ، همچنین نتایج نشان می دهند تزریق گاز در مخازن نفتی با میزان امتزاج پذیری معین سبب افزایش مقدار رسوب آسفالتین می گردد . تزریق گاز نیتروژن به سبب میزان امتزاج پذیری کم و تأثیر پائین آن در ضرایب حلالیت نفت میزان رسوب گذاری از خود نشان می دهد .

 

کلمات کلیدی

رسوب آسفالتین ( Asphaltene precipitation )

تزریق گاز ( Gas Injection )

رسوب گذاری ( Precipitation )

حلالیت ( Solubility )

تعادل سه فازی ( Three phase Equilibium )

 

مقدمه

نگاهی به تشکیل رسوب آسفالتین در مخازن نفتی ایران

رسوب ترکیبات آسفالتین و واکس در مخازن ایران سالانه مقادیر قابل توجهی بر هزینه های مورد نیاز در بهره برداری از میادین می افزاید . افزایش قابل توجه هزینه های فرآورش و انتقال نفت های آسفالتین از یک سو و کاهش ضریب بازیافت مخزن در اثر انسداد حفره های محیط متخلخل مخزن از سوی یگر سبب شده تا رسوب آسفالتین و واکس به یکی از مشکلات جدی در فرآیند تولید از مخازن تولید شود . با توجه به اینکه بسیاری از میادین نفتی ایران در حال حاضر در دوره تولید ثانویه Secondary Recovery  به سر می برند این مشکل نمود بیشتری پیدا کرده است که دلایل آن عمدتاً به شرح زیر می باشند : 


خرید و دانلود  آسفالتین






:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: